Otomobile olan yatırım, döviz ve altından daha çok kazanç sağlıyor

, ,

Yatırım enstrümanları içerisinde önde gelen otomobil, altın ve dövizden daha fazla kazanç sağlıyor. Yatırım amaçlı alımlarla Mayıs’ta satış rekoru kıran otomotiv piyasasında Haziran zamları da başlamış oldu.

Otomobil, seçimin ardından da öne çıkmış olan yatırım aracı olmayı sürdürüyor. Hem sıfır kilometre hem de ikinci el araç piyasasında satışların büyük bölümünü yatırım amaçlı alımlar oluşturuyor. İkinci el araç sektörünün önde gelen firmalarından VavaCars’ın Perakende Grup Başkanı Serdıl Gözelekli, tüketicilerin döviz ve altından daha fazla kazanç sağladığını gördükleri otomobile yatırım yapmayı sürdürdüğünü belirtti.

‘’Birikimini korumak isteyenler ikinci ele yöneldi’’

Gözelekli, 2020’nin başından bu zamana süren çip krizi başta olmak üzere, piyasada sıfır otomobillerin zor bulunmasının ve bu otomobillerin liste fiyatının üzerinde bedeller istenmesinin, tüketiciyi ikinci ele yönlendirdiğini ifade etti. Öncelikle yüksek enflasyonun ardından yaşanan değer kaybına karşı korumak isteğinde olanların, hem ihtiyacını karşılaması hem de yatırım aracı olarak görmesi nedeniyle ikinci el otomobile büyük talep gösterdiğini belirten Gözelekli, ‘’Gelinen noktada Ocak 2022’den Nisan 2023’e kadar geçen yaklaşık 1 buçuk yıllık sürede ikinci el otomobiller nerdeyse iki kat değerlendi. Söz konusu süreçte ikinci el araç alıcılarının döviz ve altını tercih edenlere oranla daha kazançlı olduğu söylemleri yoğunlaştı.’’ ifadelerine yer verdi.

Gelecek dönemde de ikinci el otomobillerin değer kazanmayı sürdüreceği üzerinde duran Gözelekli, ‘’İkinci el otomobillerde yılın ilk çeyreğinde ortalama yüzde 15 ila 20 arası bir fiyat artışı yaşandı. Yine sıfır otomobil tedariğindeki sorunların etkisiyle ikinci el piyasalarında, geçmiş istatistiki verilerin ışığında, önümüzdeki üç ay içinde yüzde 10-15 arası bir fiyat artışı olabileceğini öngörüyoruz. Ancak beklenen bu fiyat artışlarını sadece tedarik sorununa bağlamamak gerekiyor. Havaların ısınması, yaz ve bayram tatili gibi mevsimsel ihtiyaçlara bağlı olarak her ay artan talep yoğunluğu da piyasa üzerinde önemli bir etki yaratıyor. Bu kapsamda imkanı olan tüketiciler, fiyatların daha da artacağını öngörerek otomobil almaya devam ediyor. Böylece tüketici bir yandan otomobil ihtiyacını karşılarken, diğer yandan da ekonomik anlamda kendisine döviz ve altından daha çok kazandıracak bir yatırım yaptığına inanıyor.’’ değerlendirmesini yaptı.

Öncelikle son bir senede ikinci el otomobil yapılan yatırım, alıcılarına yüksek kazanç sağlıyor. Indicata verilerine göre, Ocak 2022’de alınan ikinci el bir otomobil Mayıs 2023’e kadar geçen 16 aylık süre içerisinde ortalama olarak yüzde 87’lik bir değer kazancı yaşadı. Bu oran altında yüzde 58, dövizde ise yüzde 43’te kalmış oldu.

Sıfır otomobillere Haziran’da yüzde 8 oranında zam geldi

Talebin artış gösterdiği ve üst üste satış rekoruna imza atan sıfır kilometre araç pazarında Haziran ayıyla beraber fiyatlar yükseliş gösterdi. Nissan, Renault, Dacia, Fiat, Peugeot, Opel ve Citroen bayiliğini yapan Gülan, Haziran ayında markaların modeline göre değişmekle beraber araçlara yüzde 2 ila yüzde 8 arasında zam yaptığını belirtti. Sıfır kilometre araçlara yapılmış olan zamların ikinci elde de gelecek günlerde fiyatları yukarı çekmesi öngörülüyor. Cardata verilerine göre, ikinci el otomobil fiyatları Mayıs ayında yüzde ortalama olarak yüzde 8 artış yaşamıştı.

Satışlarda tüm zamanların Mayıs rekoru yaşandı

Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD), 2023 senesi Mayıs ayı otomotiv satış verilerini duyurdu. Mayıs ayı otomobil ve hafif ticari araç satışları 2022 senesinin aynı ayıyla kıyasladığımızda yüzde 70,9 yükseliş göstererek 111 bin 356 adet olarak kaydedildi. Mayıs ayında otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 68,5 yükselme yaşayarak 87 bin 218 adet olurken, hafif ticari araç satıları ise yüzde 79,9 yükselerek 24 bin 138 adet olarak kayıtlara geçti. 10 aylık Mayıs ayı ortalama satışlara göre, otomobil ve hafif ticari araç satışları yüzde 69,1, otomobil pazarı yüzde 69,2, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 69,1 artış sağladı. Satışlardaki bu büyük yükselişte, otomobilin bir yatırım aracı haline gelmesinde ana etken olmuş oldu.